torsdag 28 mars 2013

Fredagsmys - Ostfondue

I fredags testade jag att göra ostfondue hemma. Var faktiskt inte
så svårt alls och blev riktigt gott. Jag körde en variant på Gruyère
och Emmentaler som är några av mina ostfavoriter.


Fondue
3 dl riven Gruyère
3 dl riven Emmentaler
2 dl vitt vin (ej ekfatslagrat)
1 tsk colmans senapspulver
1 msk mjöl
1 klyfta vitlök, pressad
muskot, riven
salt och peppar

Lägg den rivna osten i en fonduegryta. 
Blanda ner senapspulver, mjöl och pressade vitlöksklyftan.
Häll på vinet och låt smälta ihop under omrörning( jag satte
fonduegrytan i ett vattenbad för osten inte skulle bränna fast).
Smaksätt med muskot, salt och peppar.
Sätt grytan över en värmekälla på bordet vid servering.

Förslag på tillbehör
Surdegsbröd i tärningar
Salamisorter
Lufttorkad skinka
Körsbärstomater
Broccoli
Cornichorner
Bakad potatis
Kött ( jag vitlöksfräste biff i tärningar och serverade till)
Såser

Sås från Shvejts
1 dl flytande honung
1 1/2 dl hemmagjord mayo
1 1/2 msk kinesisk soya
2 1/2 tsk finriven ingefära
2 st pressade vitlöksklyftor
salt och peppar

Inga kommentarer: