fredag 12 oktober 2012

Chokladcupcakes med Magnolia Bakerys vaniljfrosting


När jag första gången var på Magnolia Bakery på Bleecker street i New York blev jag kär. Efter att ha tryckt i mig två stora vaniljcupcakes, letade jag rätt på New Yorks största (?) bakbutik och köpte på mig muffinsformar och tillbehör och fyllde halva resväskan. 
Hittade med hjälp av Google receptet på  frostingen  från bageriet och satte igång att baka direkt jag kom hem...
Här kommer det första receptet jag gjorde.

Foto: Två rum och kök

Chokladcupcakes

4 msk kakao av bra kvalitet
1 dl kokande vatten
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2,5 tsk vaniljsocker
100 g smör
1,5 dl strösocker
2 ägg
200g mörk choklad av bra kvalitet


Blanda ned kakaon i det heta vattnet och rör tills all kakao är upplöst.
Låt svalna.
Blanda mjöl, bakpulver, salt och vaniljsocker i en skål.
Vispa smöret och sockret riktigt mjukt med en elvisp, tillsätt äggen,
ett i taget. Häll i mjölblandningen och rör tills allt är ordentligt blandat.
Hacka chokladen och tillsätt den sist tillsammans med vattnet med
kakaon.
Sätt i muffinsformar i en muffinsplåt och fyll dem till 2/3.
Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 20 minuter.

Magnolias Vanilj frosting (mått översatta av Anette Rosvall)

225g rumstempererat smör
16-18 dl florsocker
ca 1 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker

Lägg smör, mjölk, vaniljsocker och hälften av florsockret i en skål. Vispa ca 5 minuter med elvisp. Tillsätt mer florsocker tills du har en smidig och bra konsistens för att breda/spritsa på dina cupcakes.

Inga kommentarer: